Thursday, March 31, 2011

Mesti Baca ! Mengapa Kami Tinggalkan PAS !

HARAP PARA PEMBACA DAPAT BACA SAMPAI HABIS UNTUK KITA RENUNGI DAN KAJI MENGAPA KITA HARUS MENOLAK PERJUANGAN SEMPIT PAS!

KENAPA KAMI TINGGALKAN PAS

Saya menulis artikel ini demi menerangkan kepada semua kenapa saya tinggalkan PAS dan menepis fitnah dan tohmahan yang dilemparkan kepada saya dan rakan saya Nashrul Fazli.

Saya menyokong PAS semenjak tahun 1996 semasa menuntut di Universiti Malaya lagi. Nashrul menyokong PAS jauh sebelum itu semenjak di sekolah lagi. Kami berdua menjadi ahli PAS seumur hidup pada tahun 1997 ketika usia kami 19 tahun. Ingin saya tekankan bahawa tidak seperti majoriti rakyat Malaysia yang menyokong atau mengenali PAS pasca pemecatan Anwar Ibrahim pada 1998, kami berdua sudahpun menjadi ahli PAS semasa PAS cumalah parti kampung dan dijauhi oleh orang Melayu kerana imejnya yang ekstremis.

Kami menyokong PAS kerana PAS mengaku Al Quran dan Sunnah sebagai perlembagaanya.

Kami masuk PAS kerana sentiasa percaya bahawa Islam itu Adil. Justeru itu, kami berdua mengikuti usrah Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) kerana merekalah proksi PAS di kampus. Kami bersungguh-sungguh mahu dikaderkan sebagai ahli PAS malah menarik ramai sahabat kami utk bersama-sama berjuang di dalam PAS.

Beberapa siri tamrin dijalankan oleh PMIUM dan kami istiqomah mengikutinya. Kemuncaknya adalah sebuah Tamrin Panjang (TAMPAN) selama 1 minggu yang telah lama kami tunggu2 kerana ia umpama graduasi bagi anak-anak usrah elit yang terpilih menjadi kader PAS. Kami tahu bahawa tamrin terakhir ini akan brutal dan telah bersiap sedia dari segi mental untuknya berbanding dengan rakan2 kami lain yg mengalami kejutan budaya. Kami redha menerimanya sebgai sebahagian dari proses pendidikan kami sebagai ahli jamaah. Namun betapa pun kami bersedia, kami tetap terkejut! Kerana apa yg kami sangka Islam yang adil,cantik dan indah sebenarnya telah bertukar wajah menjadi Islam yg zalim, ekstremis dan mendedahkan wajah PAS yg sebenar.

Thursday, March 10, 2011

Isu saman ekor: Apa penyelesaiannya?


Perdebatan mengenai isu saman ekor semakin hangat. Secara peribadi, penulis beranggapan bahawa saman ekor yang sudah lama dilaksanakan oleh PDRM adalah tidak adil, tidak munasabah dan membebankan rakyat. Baru-baru ini, isu saman ekor mula dijadikan senjata oleh pihak pembangkang untuk ‘menembak’ kerajaan. Kempen Anti Saman Ekor atau KASE, sebuah kumpulan pendesak yang dilancarkan oleh pembangkang sudah mula menggerakkan jenteranya untuk berkempen ke seluruh pelusuk negara bagi menerangkan kepada rakyat tentang hak mereka. Memandangkan isu ini melibatkan kepentingan umum, penulis menjangkakan KASE akan mendapat sambutan yang diharapkan.
Justeru, penulis ingin mendesak kerajaan agar mengkaji semula pelaksanaan saman ekor supaya lebih adil kepada rakyat dan penguatkuasa undang-undang. Jika kerajaan masih bertegas untuk meneruskan saman ekor atas alasan-alasan tertentu, sekurang-kurangnya penerima notis kesalahan trafik hendaklah diberikan peluang untuk membela diri. Tindakan menyenarai hitam tanpa memberi peluang kepada penerima notis adalah bertentangan dengan hak asasi yang dijamin dalam Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan.
Perkara pokok yang menjadi perdebatan adalah mengapa seseorang individu yang menerima Notis Pol 170A dan ditawarkan kompaun akan terus disenarai hitam oleh pihak JPJ jika tidak menjelaskan tawaran tersebut dalam tempoh yang ditetapkan. Hanya mahkamah sahaja yang boleh memutuskannya. Baca selanjutnya di sini.
Ada lebih kurang 15 juta Notis Pol 170A yang masih belum diselesaikan. Bayangkan jika 15 juta kes tersebut dibawa ke mahkamah. Huru-hara jadinya. Red-tape dari proses mendaftarkan kes sehingga selesai perbicaraan boleh mengambil masa yang  lama. Bolehkah masalah ini dijadikan alasan untuk menafikan hak seseorang membela diri? Sudah pasti tidak kerana keadilan mesti dilaksanakan walau apa pun rintangannya.
Penulis ingin memberi cadangan yang boleh dipertimbangkan oleh pihak kerajaan. Wujudkan tribunal khas untuk mendengar kes-kes kesalahan trafik. Berbeza dengan mahkamah penuh, badan tribunal lebih efisyen dan menjimatkan masa serta kos mengendalikan perbicaraan. Penerima notis boleh memilih untuk membela diri sendiri atau diwakili peguam.
Tribunal ini boleh dibentuk dengan menjadikan model Tribunal Tuntutan Pengguna (TTP) atau Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) sebagai asas. Walaupun kelihatan mudah, sesebuah tribunal hanya boleh ditubuhkan dibawah sesuatu akta yang diluluskan oleh parlimen. Sebagai contoh, TTP ditubuhkan bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Perlindungan Pengguna Pengguna 1999. Manakala TTPR pula ditubuhkan bawah Peraturan-peraturan Pemajuan Perumahan (Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah) 2002.
Jika tribunal ini berjaya ditubuhkan, isu saman ekor yang selama ini dianggap unconstitutional boleh diselesaikan secara adil. Adalah lebih baik jika bidang kuasa tribunal ini diperluaskan untuk mendengar lain-lain jenis kesalahan trafik. Penulis yakin tidak semua penerima Notis Pol 170A yang akan mohon dibicarakan di tribunal kerana pepatah menyatakan berani kerana benar, takut kerana salah. Yang penting, keadilan terlaksana. Habis cerita. Apa pandangan tuan-tuan?

Apa yang sedang berlaku dalam politik Malaysia?


Sejak terbentuknya consensus Pakatan Rakyat (PR) hasil kerjasama PKR + DAP + PAS bagi menghadapi PRU12 (2008), suasana politik di Malaysia nampaknya sudah tidak aman. Walaupun PR bukan sebuah gabungan yang sah seperti Barisan Nasional (BN), pakatan itu seolah-olah berjaya merobek keamanan politik Malaysia dengan mengambil kesempatan atas kelemahan pentadbiran mantan Perdana Menteri ke-5, Tun Abdullah Badawi (Pak Lah). Selain faktor Pak Lah, rasa tidak puas hati masyarakat terhadap sikap dan prestasi pemimpin bawahan BN juga menyumbang kepada faktor penafian majoriti 2/3 kerusi parlimen yang lazimnya dimenangi oleh BN. 

Walaupun sudah 3 tahun PRU12 berlalu, nampaknya kita masih belum menikmati kestabilan politik yang menguntungkan rakyat. Pertempuran antara BN dan PR semakin sengit di mana kedua-dua pihak dilihat saling membalas serangan antara satu sama lain. Natijahnya, rakyat semakin terhimpit dan menjadi mangsa sebenar dalam pertempuran ini. Pelaburan asing dan domestik yang agak lembap serta pertumbuhan ekonomi yang bergantung kepada perbelanjaan kerajaan menyebabkan kehidupan rakyat semakin tertekan. Sampai bilakah kerajaan mampu bertahan sebagai penggerak enjin pertumbuhan ekonomi yang sepatutnya dipikul oleh sektor swasta? Tidak selama-lamanya, itu pasti. 

Kestabilan politik antara faktor paling penting untuk menjana ekonomi. Bilakah kestabilan politik yang kita harapkan akan tercapai? Mengapa ini berlaku? 

Apa yang kita sedang saksikan sekarang adalah pertembungan ideologi antara BN dan PR. Bagi penulis, ini punca sebenar. Sejak negara kita merdeka dalam tahun 1957, ideologi politik Malaysia tidak pernah berubah. Demokrasi berparlimen ala Westminster dibawah naungan Raja yang berdaulat telah mencorakkan sistem pemerintahan dan pemikiran rakyat Malaysia. Sistem ini ternyata berkesan dan tidak pernah dicabar. Walaupun wujud parti-parti yang memperjuangkan ideologi sosialis seperti DAP atau PSM, dan teokrasi seperti PAS, kerangka Westminster masih diguna pakai. 

Pada hari ini, sistem ini sedang dicabar. Di sebelah PR, gabungan ideologi liberal (PKR), sosialis (DAP) dan teokrasi (PAS) seolah-olah telah mewujudkan satu ideologi baru yang caca-marba. Di pihak BN pula, masih mempertahankan sistem asal yang diamalkan selama ini. BN masih dan akan terus mengekalkan sistem sedia ada, yang telah diubahsuai daripada sistem asal dengan mengambil kira banyak faktor termasuk demografi Malaysia yang terdiri daripada pelbagai etnik serta status negara kita yang sedang membangun. 

PR sebenarnya sedang cuba membuat transformasi secara paksaan dari luar sistem, kononnya atas nama politik baru. Ini bahaya!. Harus diingat, politik bukan hanya menjaga kepentingan parti-parti politik tetapi perlu mengambil kira hak-hak rakyat. Pembaharuan politik mesti menguntungkan rakyat secara keseluruhan dan bukan hanya tertumpu kepada mana-mana parti politik, pemimpin mahu pun penyokongnya semata-mata. Ini yang gagal difahami oleh Anwar dan sekutu-sekutunya. 

Jika Anwar dan PR ikhlas dan jujur dalam perjuangan membawa perubahan dalam politik Malaysia, isu yang sebegini besar mesti dibawa ke meja rundingan. Anwar mesti membentangkan kes di hadapan BN dan perkara ini wajar diadili dan diputuskan sendiri oleh DYMM YDP Agong selaku penaung sebenar kepada rakyat jelata. Sehingga hari ini, perkara ini gagal dilakukan oleh Anwar dan dia menganggap dirinya sebagai orang yang paling layak menentukan hala tuju politik Malaysia. Anwar boleh memutar-belit dengan mengatakan dia tidak menentang kerajaan sebaliknya hanya menentang UMNO-BN. Kita harus faham bahawa BN telah membentuk kerajaan dan mesti diberi peluang membetulkan kesilapan. Sekiranya BN gagal, Anwar boleh berkempen sepuas-puasnya selepas pembubaran parlimen dan biar rakyat sahaja yang menentukan pilihan semasa PRU. Anwar lupa bahawa dia hanya seorang ketua pembangkang dan kerajaan yang sedang ditentangnya sekarang bukan kerajaan BN tetapi Kerajaan Seri Paduka Baginda. Sehingga penjelasan sebenar tentang model politik baru yang diperjuangkan Anwar diberikan kepada semua pihak berkepentingan terutamanya DYMM YDP Agong, penulis tidak teragak-agak untuk mengatakan ini adalah satu pengkhianatan besar terhadap rakyat dan negara. 

Anwar dan sekutu-sekutunya selalu menjadikan negara-negara maju seperti AS, Singapura, Korea Selatan atau Jepun sebagai contoh. Barangkali Anwar lupa Malaysia bukan negara maju. Kita sedang membangun. Memang Anwar gagal memahami sejarah pembentukan negara Malaysia. Sejarah kita tidak sama dengan mana-mana negara maju. Bangsa Melayu tidak pernah menjajah Tanah Melayu untuk mendirikan negara. Tidak seperti AS, Singapura atau Australia, negara mereka dibentuk oleh pendatang melalui penindasan. Buat masa sekarang, adalah lebih baik Anwar tumpukan kepada masalah peribadi yang sedang dihadapinya. Dia mempunyai peluang untuk membersihkan tuduhan ke atas dirinya melalui cara yang sah. Sebaliknya, dia memilih untuk diadili oleh mahkamah rakyat. Mengapa Anwar sendiri yang menjadi hakimnya?