Sunday, January 16, 2011

PAS hanya mahu kurma, bukan peria

Kurma manis dan peria pahit. Itulah hakikatnya. Penulis berasa amat tertarik dengan pendedahan blogger Pisau mengenai rancangan halus DAP untuk memerdekakan Pulau Pinang daripada Malaysia. Berdasarkan hujah yang dikemukakan, konsep yang cuba dilaksanakan bukannya pemerintahan berautonomi tetapi lebih mirip kepada cubaan DAP untuk menjadikan Pulau Pinang sebuah negara baru. Sejauh mana pendedahan berani oleh blogger otai tersebut benar belum dapat dipastikan tetapi isu ini tidak harus dipandang enteng.

Menurut Pisau, Lim Guan Eng yang ditemani MB Kedah sendiri, Ustaz Azizan Razak telah menghadap DYMM Sultan Kedah untuk memohon supaya Pulau Pinang dilepaskan daripada perjanjian dengan kesultanan Kedah. Menurutnya lagi, DYMM Sultan Kedah telah murka dan menghalau delegasi penjolok sarang tebuan tersebut. Jika dilihat dari pelbagai sudut, penulis mendapati DAP memang mempunyai keberanian untuk berbuat demikian atas alasan segala tindakan mereka adalah demi rakyat. Ya, DAP mahu disayangi oleh rakyat dan akan berbuat apa sahaja untuk mengambil hati rakyat asalkan tindakan mereka tidak dipersoalkan. Ditambah pula dengan sokongan tidak berbelah-bagi daripada orang-orang Melayu yang terpengaruh dengan indoktrinasi mereka.

Kita biarkan dulu DAP. Mari kita tumpukan kepada PAS. Jika benar dakwaan Pisau bahawa PAS bersekongkol dengan DAP dalam menjayakan rancangan jahat ini, maka benarlah tanggapan bahawa PAS sedang berusaha untuk menyingkirkan halangan-halangan yang boleh membantutkan usaha mereka untuk berkuasa. Banyak isu-isu di negeri Pulau Pinang memang memeningkan kepala pemimpin PAS. PAS tidak mampu berbuat apa-apa untuk memastikan hak tersirat masyarakat Melayu Islam di Pulau Pinang terpelihara selain berdiam diri dan terus sembah hormat menyatakan taat setia kepada bos mereka, DAP. Penulis yakin, jauh di lubuk hati pemimpin PAS memang ada kekecewaan tetapi atas semangat Pakatan Rakyat (kononnya), PAS lebih mengutamakan mimpi ke Putrajaya mengatasi segala-galanya.

Di Kelantan, PAS boleh bergerak selesa kerana 95% penduduknya berbangsa Melayu dan beragama Islam dan inilah yang sentiasa menjadi modal politik kononnya mereka mampu memerintah negara kelak. Tanpa rasa malu, PAS mendabik dada kononnya sudah bersedia menggantikan UMNO. Walhal, suara PAS tenggelam dalam kerajaan Perak (10 bulan), Pulau Pinang dan Selangor. Buat masa sekarang, PAS masih dominan di Kedah atas faktor demografi pengundi. Jika Pulau Pinang terus kekal dalam Persekutuan Malaysia, ini bakal menjadi during dalam daging PAS. Jika melepaskan Pulau Pinang boleh memastikan DAP tidak menjadi beban kepada PAS di arena politik nasional, berkompromi  dengan parti chauvinist tersebut  adalah jalan penyelesaian walaupun hak orang Melayu Islam di Pulau Pinang menjadi pertaruhan. Itulah wajah sebenar PAS, matlamat menghalalkan cara.

Satu lagi pandangan Pisau yang wajar diberi perhatian adalah Pulau Pinang dijadikan  sebuah Wilayah Persekutuan. Ini akan mengekang mana-mana pihak daripada melaksanakan rancangan jahat sambil berselindung di belakang rakyat tetapi ia bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilaksanakan. Namun, sudah pasti cadangan tersebut akan mendapat tentangan daripada pelbagai pihak terutamanya ahli-ahli politik yang berkepentingan. Melihat kepada perspektif pembaharuan, mungkin sudah tiba masa  Pulau Pinang dijadikan sebuah Wilayah Persekutuan asalkan Pulau Pinang tidak menjadi Kuala Lumpur II.

Tetapi pilihan di tangan rakyat, Kuala Lumpur atau Singapura? Lagi pun, pelan menjadikan Pulau Pinang sebuah Wilayah Persekutuan pernah menjadi bahan bisikan golongan tertentu sejak berpuluh tahun dulu.

No comments:

Post a Comment