Wednesday, January 19, 2011

“I am the law!” – Ng Wei Aik



Isu salah guna kuasa ADUN Komtar, Ng Wei Aik terhadap pemilik restoran nasi kandar, Syed Kassali Mohamad Aliyar pada 2/1/2011 masih belum selesai. Walaupun dia sudah memohon maaf daripada Syed Kassali, bukan bermakna DAP boleh lepas begitu sahaja. Ini kerana Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP masih belum menyatakan pendirian rasmi tentang kejadian tersebut.

Banyak soalan yang perlu ditanya kepada Lim Guan Eng. 
  1. Pernahkah mana-mana pihak membuat aduan rasmi kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) tentang restoran terbabit?
  2. Adakah siasatan pihak polis trafik menyatakan restoran tersebut sebagai punca kemalangan?
  3. Jika ya, sudahkah Bahagian Penguatkuasaan MPPP diarah menjalankan siasatan terlebih dahulu sebelum tindakan diambil?
  4. Apakah alasan Ng Wei Aik untuk menyalah guna kuasa di luar kawasannya iaitu DUN Komtar? Untuk rekod, lokasi kejadian salah guna kuasa berada di luar kawasan DUN Komtar.
  5. Mengapa ada individu-individu yang tiada kena-mengena (2 orang Ah Beng berseluar pendek) turut serta dalam operasi salah guna kuasa?
  6. Adakah Kedaulatan Undang-undang bermaksud sesiapa sahaja daripada parti DAP boleh menyalah guna kuasa terhadap pihak bukan-Cina atas alasan menguatkuasakan undang-undang?
  7. Undang-undang manakah yang menghalalkan seorang ADUN luar kawasan turut serta dalam sesuatu operasi dan mengarahkan anggota penguatkuasa merampas harta peniaga?
  8. Jika ditakdirkan berlaku rusuhan pada hari tersebut, siapa yang akan bertanggungjawab? Lim Guan Eng?
Bukan setakat itu sahaja tetapi banyak lagi soalan jika diambil kira dari sudut teknikal dan undang-undang. Jika kita saksikan video di atas, Ng Wei Aik dengan wajah angkuh menyebut “Kedaulatan Undang-undang” berkali-kali. Penulis teringat kepada filem Judge Dredd – “I am the law!” kata Dredd. Inilah rupa sebenar DAP yang racist dan angkuh. Kalau dibiarkan, makin menjadi-jadi gamaknya selepas ini.

DAP harus bertanggungjawab dan jangan mengambil sikap lepas tangan kerana Ng Wei Aik adalah salah seorang ADUN (DAP) merangkap Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri. Untuk rekod, ADUN kong kam inilah yang membuat laporan polis ke atas  Menteri Kewangan II, Datuk Husni Hanadzlah dengan menuduh beliau mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman. Lim Guan Eng jangan jadi pengecut dalam isu ini. Penulis mendesak supaya Lim Guan Eng merujuk ADUN kong kam terbabit kepada jawatankuasa disiplin parti DAP (ada ke?) kerana salah laku yang amat serius.

Lucutkan jawatannya sebagai Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri untuk memastikan dia tidak salah guna kedudukannya dalam parti dan kerajaan untuk melancarkan apa-apa operasi haram selepas ini. Beranikah Lim Guan Eng? Usia Ng Wei Aik baru 32 tahun tetapi antara yang popular dalam DAP Pulau Pinang. Lim Guan Eng pula orang luar. Sebab tu dia besar kepala! Apa pula tindakan Lim Guan Eng jika senarionya berbeza? ADUN kong kam digantikan dengan YB Ahmad dan Ah Beng berada di tempat Syed Kassali. Cuba tuan-tuan tanya Dato' Seri Zahrain, barangkali beliau boleh menjawab dengan tepat.


*kong kam = samseng

No comments:

Post a Comment