Thursday, June 16, 2011

Inikah Punca KOHILAL Rugi RM40 Juta?

Menteri Kewangan PAS ?

HarakahDaily melaporkan:
KUALA LUMPUR, 14 Jun: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub bersetuju mengenai kebenaran yang dikeluarkan oleh Bank Negara terhadap pengambilalihan bank RHBCap oleh Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB). Beliau yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian semasa ditemui di lobi Parlimen hari ini mengalu-alukan ADCB untuk ambil alih RHBCap dan menyatakan hasrat Maybank dan CIMB untuk mengambil alih RHBCap perlu dilupakan apabila kebenaran itu telah dibuat oleh Bank Negara. Menurut beliau lagi, Maybank dan CIMB perlu terus dan merancang memikirkan satu sektor lain yang lebih menguntungkan mereka.
Salahuddin mengeluarkan kenyataan tersebut sebagai respon kepada laporan agensi berita Reuters yang turut disiarkan dalam portal The Malaysian Insider.
(Reuters) ABU DHABI, June 12 — Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB) plans to sell its RHB stake to Abu Dhabi investment fund Aabar and has won Bank Negara Malaysia’s approval to start talks, it said today. The Abu Dhabi lender, whose 25-per cent stake in RHB is valued at around US$1.6 billion (RM4.8 billion), had held a first round auction to sell the stake, drawing wide interest. But proposed takeover bids for RHB itself from Malaysian rivals Maybank and CIMB put a spanner into the works. “In connection with the bank’s strategic review of its stake in RHB Capital ... the bank received approval from Bank Negara to enter into negotiations with Aabar Investments regarding a potential sale transaction,” ADCB said in a bourse statement today.
Salahuddin samada terkeliru atau sememangnya tidak faham laporan berita tersebut. Jika Salahuddin tidak faham bahasa Inggeris atau tiada pengetahuan langsung tentang strategi korporat, lebih baik beliau mendapatkan khidmat seorang penterjemah atau nasihat pakar sebelum mengeluarkan kenyataan terburu-buru.

Sebenarnya, laporan agensi Reuters tersebut menyentuh tentang kebenaran yang diberikan oleh Bank Negara Malaysia kepada ADCB untuk memulakan rundingan bagi menjual pegangan ekuiti 25% dalam RHB kepada Aabar dan tiada kena-mengena dengan cadangan CIMB dan Maybank untuk bergabung dengan RHB. Kedua-dua transaksi adalah berasingan. 

ADCB memerlukan tunai segera dan pada awalnya mereka membuka tawaran kepada mana-mana pihak yang berminat. Sumitomo Mitsui Financial Group (SMFG), Carlyle Group dan sebuah bank China yang tidak didedahkan namanya telah menyatakan hasrat untuk membeli pegangan tersebut. Ini membuktikan bahawa pelabur asing masih menganggap Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang menarik. Akhirnya, ADCB membuat keputusan untuk menjual pegangannya kepada Aabar kerana lebih mudah memandangkan kedua-dua ADCB dan Aabar dimiliki oleh Kerajaan Abu Dhabi. Rasionalnya, ADCB menyedari bahawa pegangan mereka akan menyusut daripada 25% kepada hanya 6% jika CIMB atau Maybank berjaya mengambil alih RHB. Walaubagaimanapun, ADCB masih berminat untuk memiliki 30% ekuiti dalam Maybank-RHB atau CIMB-RHB selepas penggabungan selesai.

Begitu mudah tetapi Salahuddin gagal memahami perkara ini. Saya yakin beliau hanya membaca satu laporan dan tidak membuat homework sebelum mengeluarkan kenyataan. Barangkali ingin mencari publisiti dalam kalangan ahli-ahli PAS.

Salahuddin juga menggesa CIMB dan Maybank melupakan hasrat masing-masing untuk bergabung dengan RHB berdasarkan hujah yang tidak munasabah kononnya melibatkan dana rakyat. Setakat itu sahaja kemampuan berfikir seorang ahli parlimen PAS? Dalam senario ekonomi dunia tanpa sempadan sekarang, adalah wajar bank-bank kecil dalam Malaysia bergabung untuk kekal kompetitif. Penggabungan ini bakal mencipta sebuah bank yang saiz modalnya antara yang terbesar di rantau ini. Yang menariknya, ketiga-tiga bank tersebut masing-masing dimiliki oleh entiti kerajaan iaitu Khazanah, PNB dan KWSP. Jadi apa salahnya bergabung? 

Bank Negara Malaysia sudah memberi kebenaran kepada CIMB, Maybank dan RHBCap untuk memulakan rundingan. Akhbar The Sun melaporkan:
PETALING JAYA (May 31, 2011): The country's two biggest lenders – Malayan Banking Bhd (Maybank) and CIMB Group Holdings Bhd – have received Bank Negara Malaysia's (BNM) nod to start negotiations with RHB Capital Bhd (RHBCap) and its substantial shareholders for a possible merger of the businesses and undertakings of the two banking groups, respectively. The Employees Provident Fund (EPF) is currently the single largest shareholder in RHB Cap with a 57% holding, followed by Abu Dhabi Commercial Bank's (ADCB) 25% stake. In separate filings, Maybank and CIMB told Bursa Malaysia that the approval to commence negotiations is valid for three months from the date of BNM’s letter, which was today. "We have announced our intention to negotiate with RHBCap on a possible merger. We believe that it is incumbent on us to engage on this opportunity to put forward a value creating merger between the two banks and support the national banking consolidation agenda.
Bloomberg juga ada membuat ulasan tentang rancangan penggabungan ini. Belum berlaku sebarang penggabungan, saham RHB, Maybank dan CIMB telah melonjak hasil reaksi pasaran. Salahuddin dinasihatkan supaya memperbanyakkan bacaan dan belajar dahulu sebelum menghentam. Jika inilah tahap mentaliti seorang Naib Presiden PAS yang dikatakan profesional, saya khuatir apa akan terjadi jika PAS diberi tempat dalam kabinet sekiranya Pakatan Rakyat berjaya membentuk Kerajaan Persekutuan. Pasti ngeri. 

Sumber berita: 

Maybank, CIMB tussle for RHB?

No comments:

Post a Comment