Sunday, January 23, 2011

TPM Pakatan Rakyat: Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng?


Sebelum keputusan rasmi PRU-12 dihebahkan kepada umum di Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon telah memanggil satu sidang media untuk mengumumkan kekalahan BN di negeri itu. Tidak lama selepas itu, DAP pula memanggil sidang media untuk memberitahu kepada umum tentang hak mereka membentuk kerajaan negeri. Tetapi, ada perkara lain yang lebih menarik daripada itu. Cakap-cakap mula kedengaran tentang kesediaan Lim Guan Eng untuk memeluk Islam. Penulis yang mengambil pendekatan non-partisan semasa PRU-12 atas beberapa sebab tertentu, berasa sejuk dada bukan kerana kemenangan DAP atau Pakatan Rakyat tetapi gembira kerana bertambah seorang lagi saudara baru dalam keluarga besar Islam di atas muka bumi ini. Alhamdulillah, bisik hati kecil penulis pada ketika itu.


Kemudian, penulis bertanya kepada si penyampai berita yang juga merupakan bekas pemimpin bawahan Pemuda UMNO yang menyertai PAS selepas PRU-12, “Dia dah mengucap Syahadah ka belum?” Penulis tersedak dengan jawapan berikut, “Belum, dia kata nak masuk Islam lepas bapa dia Lim Kit Siang meninggal”. Sebab apa nak tunggu bapa dia meninggal?, penulis bertanya kepada rakan tersebut. Tiada jawapan. Rakan penulis menambah, “Lim Guan Eng kata DAP kena berubah, tak boleh terlampau keras macam Lim Kit Siang (bapa) atau Karpal Singh.... depa tu semua dah tak boleh pakai”. “Oh macam tu”, penulis membalas dan perbualan tamat di situ.


Kemudian Lim Guan Eng mengisytiharkan bahawa pemerintahannya akan melaksanakan dasar-dasar Khalifah Umar Ab Aziz. Pada pemahaman penulis, dasar apa lagi yang dimaksudkan jika bukan dasar Islam? Penulis menjangkakan akan ada wakil rakyat PAS yang dilantik ke jawatan Exco kerajaan negeri. Tiada. Penulis juga menjangka wakil rakyat PAS akan mengisi jawatan Timb. Ketua Menteri. Tiada. Tetapi dalam hal pelantikan Timb. Ketua Menteri, Lim Guan Eng memang licik. Kenapa? Berbekalkan alasan berlaku adil kepada semua kaum, beliau telah melantik seorang timbalan berbangsa Melayu dan seorang lagi mewakili kaum India. Hasilnya:

Ketua Menteri :
Lim Guan Eng (DAP)
Timb. KM I :
Mohammad Fairus Khairuddin (PKR) kemudiannya Dr Mansor Othman (PKR)
Timb. KM II :
Prof. Dr. P. Ramasamy (DAP)
Exco :
Chow Kon Yeow (DAP)

Tuan Hj Abdul Malik Abul Kassim (PKR)

Lim Hock Seng (DAP)

Law Heng Kiang (DAP)

Phee Boon Poh (DAP)

Law Choo Kiang (PKR)

Wong Hon Wai (DAP)

Ong Kok Fooi (DAP)
Speaker DUN :
Dato’ Hj. Abdul Halim bin Hussain (PKR)

Dato’ Tan Hock Leong (PKR)


Cuba perhatikan strategi DAP berkomplot dengan PKR untuk meminggirkan PAS dan orang-orang Melayu. Majoriti jawatan pembuat dasar dibolot oleh DAP. Gula-gulanya adalah melantik Speaker dan Timb. Speaker daripada PKR kerana PKR berpotensi membuat kacau. Tricknya di sini adalah, Speaker dan Timb. Speaker tiada kuasa eksekutif dalam membuat dasar kerajaan negeri!


Jika Lim Guan Eng benar-benar adil, Timb. KM I wajar disedekahkan kepada PAS dan Timb. KM II boleh dihadiahkan kepada PKR. Untuk rekod, ADUN Batu Uban, Raveentharan Subramaniam  (PKR) juga layak dilantik ke jawatan Timb. KM II. Sebaliknya, Lim memilih untuk mengukuhkan  dominasi DAP dalam barisan Exconya. Atau, mengapa ADUN tunggal PAS tidak mengisi jawatan Exco Agama sebaliknya diberi kepada PKR? Bukankah PAS sangat bangga kerana sudah berjaya meng’Islam’kan Lim Guan Eng? Tak bolehkah Lim Guan Eng membalas jasa PAS kerana membantu Lim melihat cahaya di hujung terowong? Sudah pasti penyokong tegar Pakatan Rakyat akan berhujah sebab PAS hanya menang 1 kerusi sahaja. Soalan saya, sejak bila Khalifah Umar Abd Aziz ‘adil’ mengikut jumlah kerusi?


Dalam hal ini, Lim Guan Eng tidak bersalah kerana menjual nama seorang khalifah agung untuk memikat hati orang Islam kerana beliau belajar daripada PAS. Apalah sangat menjual nama seorang khalifah berbanding PAS yang menjual nama Allah dan Rasul semata-mata kerana politik. PAS buat segantang, DAP buat secupak.


Cuba tuan-tuan fikir, barisan Exco yang ada sekarang mencermini parti DAP yang dikatakan bukan racist? Untuk semua ini, PAS merestui Lim Kit Siang sebagai TPM, itu pun sekiranya angan-angan mat jenin Anwar Ibrahim menjadi kenyataan. Penulis rasa Anwar dan PAS tersilap. Bukan Lim Kit Siang tetapi Lim Guan Eng. Kenapa tidak, Lim Guan Eng berhasrat masuk Islam selepas Lim Kit Siang meninggal. Dan PAS pun terpesona. Dunia oh dunia...


(Analisis terperinci tentang kerjasama PAS-DAP yang dikatakan bijaksana oleh PAS dan pengikutnya akan diterbitkan dalam blog ini secara berperingkat-peringkat.)

No comments:

Post a Comment